Claudia Schmidt

Lernschwierigkeiten im Bereich Lesen und Schreiben, Diagnostik, Förderung, Lese- und Rechtschreiberwerb

Institut für Pädagogik

Carl von Ossietzky Universität Oldenburg
Postfach 2503
26111 Oldenburg

Homepage: www.esf-koordinierung.de Raum: A6, 517 (» Adresse und Lageplan) Sprechzeiten: Mo 10:30-11:15 Uhr Tel.: 0441- 798 4171 Fax: 0441- 798 2850

Aktuelle Lehrveranstaltungen

Wintersemester 2016/2017


Publikationen

Busch, J., Oranu, N., Schmidt, C. & Grube, D. (2013). The role of basic arithmetic facts in children with arithmetical disabilities. Poster presented at the Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development (SRCD), April 18 - 20, 2013, Seattle, WA (USA).

Oranu, N., Busch, J., Schmidt, C. & Grube, D. (2013). Working memory characteristics in children with math difficulties and the influence of intelligence. Poster presented at the Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development (SRCD), April 18 - 20, 2013, Seattle, WA (USA).
Schmidt, C. & Grube, D. (2013). Dyslexia: Phonological information processing in children with difficulties in reading and spelling with average and below average intelligence. Paper presented at the Pre-conference for Junior Researchers JURE of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), 2013, August, 25 – 27, Munich, Germany.

Busch, J., Schmidt, C. & Grube, D. (2013). Mathematical deficits in children with higher and lower intelligence: The role of basic arithmetic fact knowledge. Paper presented at the Pre-conference for Junior Researchers JURE of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), 2013, August, 25 – 27, Munich, Germany.

Busch, J., Schmidt, C. & Grube, D. (2013). Fragiles basales arithmetisches Faktenwissen bei Drittklässlern mit Rechenschwierigkeiten. Vortrag auf der 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie vom 23. bis 25. September 2013 in Hildesheim.

Schmidt, C., Busch, J. & Grube, D. (2013). Arbeitsgedächtnismerkmale bei Kindern mit Rechenschwierigkeiten bei durchschnittlicher und unterdurchschnittlicher Intelligenz. Vortrag auf der 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie vom 23. bis 25. September 2013 in Hildesheim.

Grube, D., Schmidt, C. & Busch, J. (2013). Zur Bedeutung des Diskrepanzkriteriums zur Intelligenz für die Definition der Rechenstörung: Prüfungen zum Arbeitsgedächtnis und zum basalen arithmetischen Faktenwissen. Vortrag auf dem Jährlichen Meeting des BMBF-Forschungsschwerpunkts "Entwicklungsstörungen schulischer Fertigkeiten" vom 11.-13. November 2013 in München.

2014
Busch, J., Schmidt, C. & Grube, D. (2014). Zur Entwicklung von arithmetischem Faktenwissen und Arbeitsgedächtnis bei Grundschülern mit und ohne Rechenschwierigkeiten. Vortrag auf dem 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie vom 21. bis 25. September 2014 in Bochum.

Grube, D., Schmidt, C. & Busch, J. (2014). Simple calculation as a causal factor for arithmetical disabilities and the role of intelligence. Poster presented at the Special Interest Group (SIG) Meeting of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), SIG 15: “Special Educational Needs“, August 25 – 26, 2014, Zürich, Switzerland.

Schmidt, C., Busch, J. & Grube, D. (2014). The predictive value of information processing variables and linguistic skills for reading and spelling performance in children with and without literacy difficulties at the end of grade four. Paper presented at the Conference for Junior Researchers JURE of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), 2014, June, 30 – July, 04, Nicosia, Cyprus.

Busch, J., Schmidt, C. & Grube, D. (2014). Working memory, basic arithmetic fact knowledge and basic numerical processing in primary school children: Analyses for mathematical performance. Paper presented at the Conference for Junior Researchers JURE of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), 2014, June, 30 – July, 04, Nicosia, Cyprus.

2015

Schmidt, C. Busch, J. & Grube, D. (2015). Development of single word reading skills in german children with and without reading difficulties. Poster presented at the Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development (SRCD). March 19 - 21, 2015, Philadelphia, PA (USA).

Busch, J., Schmidt, C. & Grube, D. (2015). Counting on counting: Strategy use in primary school children with and without mathematical difficulties. Poster presented at the Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development (SRCD). March 19 - 21, 2015, Philadelphia, PA (USA).

Grube, D., Schmidt, C. & Busch, J. (2015). Mathematics disorder: The role of working memory and intelligence. Paper presented at Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA). April 16 –20, 2015, Chicago, IL (USA).

Schmidt, C. Busch, J. & Grube, D. (2015). Die Entwicklung der phonologischen Informationsverarbeitung bei Kindern mit Lese-Rechtschreibstörung. Vortrag auf der Tagung der Fachgruppe Entwicklungspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie vom 31. August bis 02. September 2015 in Frankfurt am Main.

Busch, J., Schmidt, C. & Grube, D. (2015). Mathematikleistung: Zur Bedeutung von Arbeitsgedächtnis und Basisnumerischen Fertigkeiten bei Grundschülern mit und ohne Rechenschwäche. Vortrag auf der 15. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie vom 14. bis 16. September 2015 in Kassel.

Balke-Melcher C., Brandenburg J., Fischbach, A., Klesczewski, J., Schmidt, C., Schuchardt, K., Büttner, G., Grube, D., Hasselhorn, M. & Mähler, C. (2012). Prävalenz umschriebener Entwicklungsstörungen schulischer Fertigkeiten: Zur Bedeutung der Diagnosekriterien. Vortrag auf dem 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie vom 23. bis 27. September 2012 in Bielefeld.

Brandenburg, J., Klesczewski, J., Fischbach, A., Balke-Melcher, C., Schmidt, C., Schuchardt, K. Büttner, G., Grube, D., Mähler C. & Hasselhorn, M. (2012). Prevalence of specific developmental disorders of scholastic skills: Struggling at school – A common phenomenon. Poster presented at the Special Interest Group (SIG) Meeting of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), SIG 15: “Special Educational Needs“, August 29 – 30, 2012, Utrecht, Netherlands.