Peer-reviewed articles

Busse, V. & Göbel, K. (accepted). Interkulturelle Kompetenz in der Lehrerinnen-und Lehrerbildung. Zum Stellenwert interkultureller Einstellungen als Grundlage relevanter Handlungskompetenzen. Beiträge zur Lehrerinnen-und Lehrerbildung.

Busse, V. (2017) Plurilingualism in Europe: Exploring attitudes towards English and other European languages amongst adolescents in Bulgaria, Germany, the Netherlands and Spain. Modern Language Journal, 3, 566-582.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/modl.12415/full

Busse, V., Riedesel, L. & Krause, U.-M. (2017) Anregung von Reflexionsprozessen zur Förderung interkultureller Kompetenz: Ergebnisse einer Interventions- und einer Interviewstudie. Zeitschrift für Pädagogik, 63, 362-386.

https://www.beltz.de/fachmedien/erziehungs_und_sozialwissenschaften/zeitschriften/zeitschrift_fuer_paedagogik/article/Journal.html?tx_beltz_journal%5Barticle%5D=36039&cHash=2cc8e9aba96b2edf3816d6030346d455

Busse, V. (2017) Zur Förderung positiver Einstellungen gegenüber sprachlicher Diversität als europäisches Bildungsziel: Status quo und Desiderate. Zeitschrift für Fremdsprachenforschung, 28, 53-75.

Busse, V. & Krause, U.-M. (2016) Instructional methods and languages in class: A comparison of two teaching approaches and two teaching languages in the field of intercultural learning. Learning and Instruction, 42, 83-94.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959475216300068

Busse, V. (2015) Überlegungen zur Förderung der deutschen Sprache an englischen Universitäten aus motivationspsychologischer Perspektive. Deutsch als Fremdsprache, 52, 172-182.

http://www.dafdigital.de/ce/ueberlegungen-zur-foerderung-der-deutschen-sprache-an-englischen-universitaeten-aus-motivationspsychologischer-perspektive/detail.html

Busse, V. and Krause, U.-M. (2015) Addressing cultural diversity: effects of a problem-based intercultural learning unit. Learning Environments Research, 18, 425-452.

http://link.springer.com/article/10.1007/s10984-015-9193-2?wt_mc=internal.event.1.SEM.ArticleAuthorAssignedToIssue

Busse, V. (2015) Förderung von schriftsprachlichen Kompetenzen im Fremd- bzw. Zweitsprachenunterricht: Zum Verhältnis von Motivation und schriftlichem Feedback. Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht, 1, 201-214.

http://tujournals.ulb.tu-darmstadt.de/index.php/zif/article/view/198/191

Busse, V. (2013) How do students of German perceive feedback practices at university? A motivational analysis. Journal of Second Language Writing, 22, 406-424

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1060374313000726

Busse, V and Walter, C. (2013) Foreign language learning in higher education: a longitudinal study of motivational changes and their causes. Modern Language Journal, 97, 435-456.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1540-4781.2013.12004.x/abstract

Busse, V. (2013) An exploration of motivation and self-beliefs of first year students of German. System, 41, 379-398.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0346251X13000535

Busse, V. (2011) Why do first-year students lose motivation during their first year at university? Studies in Higher Education, 38, 951-971.

http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03075079.2011.602667

Busse, V. and Williams, M. (2010) Why German? On students' reasons for studying German in the UK. Language Learning Journal, 38, 67-85.

http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09571730903545244

Articles with teaching material

Busse, V. (im Druck) Filme im Fremdsprachenunterricht. PRAXIS Fremdsprachenunterricht.

Busse, V. (2017) Simulationsspiele zur Förderung interkultureller kommunikativer Kompetenz. PRAXIS Fremdsprachenunterricht, 5, 5-7.

Busse, V. (2017). Critical Incidents im Fremdsprachenunterricht – zwischen Cultural Awareness und kultureller Reduktion. PRAXIS Fremdsprachenunterricht, 2, 13-15.

https://www.oldenbourg-klick.de/zeitschriften/praxis-fremdsprachenunterricht/2017-2/critical-incidents

Busse, V. (2017) Fehler als Chance begreifen. Grundschule, 2, 21-25.

https://verlage.westermanngruppe.de/zeitschriften/grundschule/anlage/4589232/Fehler-als-Chance-begreifen

Busse, V. (2016) Wer (und wie) möchte ich in Zukunft sein? - Förderung von sprachlichen Kompetenzen mit possible selves. PRAXIS Fremdsprachenunterricht, 2, 5-8.

https://www.oldenbourg-klick.de/zeitschriften/praxis-fremdsprachenunterricht/2016-2/wer-und-wie-moechte-ich-der-zukunft-sein

Busse, V. (2016) Effektiv auf Schülertexte eingehen - aber wie? PRAXIS Fremdsprachenunterricht, 1, 11-12.

https://www.oldenbourg-klick.de/zeitschriften/praxis-fremdsprachenunterricht/2016-1/effektiv-auf-schuelertexte-eingehen-aber-wie

Research Report

Taylor, F., Busse, V., Gagova, L., Marsden, E. and Roosken, B. (2012) Identity in foreign language learning and teaching: Why listening to our students' and teachers' voices really matters. British Council ELT Research Papers (1-26).

http://www.teachingenglish.org.uk/publications/identity-foreign-language-learning-teaching-why-listening-our-students%E2%80%99-teachers%E2%80%99

Book Chapters

Busse, V. (eingereicht). Umgang mit Mehrsprachigkeit und sprachsensibler Unterricht aus     pädagogischer Sicht: Ein einführender Überblick. In. J. Goschler &   M.  Butler (Hrsg.),     Sprachsensibel unterrichten in den Fächern

Jahnke-Klein, S. & Busse, V. (eingereicht) Sprachsensibel unterrichten in den Naturwissenschaften. Kontextualisierung als Lernhilfe oder zusätzliche Barriere? In. J. Goschler & M. Butler (Hrsg.),   Sprachsensibel unterrichten in den Fächern.

Taylor, F. and Busse, V. (2015) When the learner becomes the context: Strategic identity display in learning English as a foreign language in Europe. In J. King (Ed.) The dynamic interplay between context and the language learner (pp. 66-83). Basingstoke, Palgrave Macmillan.

http://www.palgrave.com/page/detail/the-dynamic-interplay-between-context-and-the-language-learner-jim-king/?isb=9781137457127

Zierer, K., Busse, V, Otterspeer, L. & Wernke, S. (2015) Feedback in der Schule - Forschungsergebnisse. In C. Buhren & M. Gieseke (Eds.), Handbuch Feedback in der Schule (pp. 31-50). Weinheim: Beltz.

https://www.beltz.de/fachmedien/paedagogik/buecher/produkt_produktdetails/15186-handbuch_feedback_in_der_schule.html

Busse, V. & Krause, U.-M. (2015). Förderung von Kompetenzen für den Umgang mit kultureller Diversität durch problemorientiertes Lernen. In C. Siedenbiedel & C. Theurer (Hrsg.), Grundlagen inklusiver Bildung, Teil 1: Inklusive Unterrichtspraxis und -entwicklung (S. 217-229). Immenhausen: Prolog.

http://www.prolog-verlag.de/inhaltsverzeichnisse/paedagogik_bd28_inhalt.pdf

Busse, V. (2014) Visible learning and visible motivation: exploring challenging goals and feedback in language education. In: D. Lasagabaster, J.M. Sierra and A. Doiz: Motivation and foreign language learning: From theory to practice (pp. 157-174). Amsterdam: John Benjamins.

https://www.benjamins.com/#catalog/books/lllt.40/toc

Doctorate & Habilitation

Busse, V. (2011) Foreign Language Learning Motivation in Higher Education: A Longitudinal Study on Motivational Changes and their Causes. Doctoral Study. University of Oxford: Department of Education.

http://ora.ox.ac.uk/objects/uuid:4863fa65-02e7-47e5-9258-6132e4ef8817

Busse, V. (2016) Sprachliches und interkulturelles Lernen: individuelle Voraussetzungen und schulische Förderung. Cumulative Habilitation Thesis. University of Oldenburg: Department of Education.

Book Reviews

Busse, V. (2015) Understanding Language and Literarcy Development. Diverse Learners in the Classroom. John Wiley and Sons, Oxford, 2015, System, 55, 159-161. 

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0346251X15001335

Busse, V. (2015) Intercultural Language Teaching and Learning. A. J. Liddicoat and A. Scarino. John Wiley & Sons, Oxford, 2013, System, 49, 158-160.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0346251X14001985

Busse, V. (2014) International Perspectives on Motivation. Language Learning and Professional Challenges. E. Ushioda (ed.) Palgrave Macmillan, Basingstoke, 2013. System, 45, 259-260.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0346251X14001018

Busse, V. (2014) Intercultural Competence. Interpersonal communication across cultures. M. W. Lustig and J. Koester. 7th edition. Pearson, Boston, 2012. Language and Intercultural Communication.

http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14708477.2013.856575#.UydJ0l7u0Uv

Busse, V. (2013) Corrective Feedback, Individual Differences and Second Language Learning. Y. Sheen. Springer, London, 2011. System, 41, 886-889.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0346251X13000912

Busse, V. (2013) Excellence in Bilingual Education. A Guide for School Principals. P. Mehisto. Cambridge University Press, Cambridge, 2012. Journal of Immersion and Content-Based Language Education 1:2, 305-307.

http://www.benjamins.com/#catalog/journals/jicb.1.2.09bus/details

Busse, V. (2013) Written Corrective Feedback in Second Language Acquisition and Writing. J. Bitchener and D. R. Ferris. Routledge, New York, 2012. System, 41, 493-495.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0346251X1300064X

Busse, V. (2013) Fremdsprachenlehren und lernen: Rück-und Ausblick. K.-R. Bausch, E. Burwitz-Melzer, F.G. Königs & H.-J. Krumm (Hrsg.) Narr Verlag, Tübingen, 2011. System, 41, 203-204.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0346251X13000146

Busse, V. (2012) Bilingual Competence and Bilingual Proficiency in Child Development. N. Francis. MLT Press, Cambridge, 2012. System, 40, 431-442.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0346251X12000590

Busse, V. (2012) Content and Foreign Language Integrated Learning. Contributions to Multilingualism in European Contexts. Y. Ruiz de Zarobe, J.M. Sierra & F. Gallardo del Puerto (Eds.), Peter Lang, Bern, 2011. System, 40, 316-318.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0346251X12000346

Busse, V. (2011) CLIL: Content and Language Integrated Learning. D. Coyle, H. Hood & D. Marsh. Cambridge University Press, Cambridge, 2011. System, 39, 123-225

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0346251X11000029

Busse, V. (2011) Language Use and Language Learning in CLIL Classrooms. C. Dalton-Puffer, T. Nikula & U. Smit (Eds.), John Benjamins Publishing Company, Amsterdam, 2010. System 39, 559-561.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0346251X11000807

Busse, V. (2011) Towards an Understanding of Language Learner Self Concept. S. Mercer. Springer, London, 2011. System, 39, 571-573

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0346251X11001138

Busse, V. (2011) Teaching and Researching Motivation. Zoltan Dörnyei and Ema Ushioda. Harlow, Longman, 2011. System, 39, 268-269.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0346251X11000509

Busse, V. (2010) Towards Multilingual Education: Basque Educational Research from an International Perspective. J. Cenoz. Multilingual Matters, Bristol, UK 2009. System, 38, 638-640.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0346251X10001065

Busse, V. (2010) Posh Talk: Language and Identity in Higher Education. S. Preece. Palgrave Macmillian, Basingstoke, UK, 2009. System, 38, 499-500.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0346251X10000631

Busse, V. (2010) Maintaining Control: Autonomy and Language Learning. R. Pemberton, S. Toogood & A. Barfield (Eds), Hong Kong University Press, Hong Kong, 2009. System, 38, 340-341.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0346251X10000357

Busse, V. (2009) Motivation, Language Identity and the L2 Self. Z. Dörnyei, E. Ushioda (Eds.), Multilingual Matters, Bristol, 2009. System, 37, 741-743

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0346251X0900092X

 

Dr. Vera Busse


E-mail:

vera.busse(at)uni-oldenburg.de

Where I work:

Institut für Pädagogik

Room: A04 4-422

Telephone: 798-4387