Dr. Marlen Arnold

Contact

Prof. Dr Bernd Siebenhüner

 

Secretariat: Birgit Schelenz

+49 441 798-4384

Dr. Marlen Arnold

Research Interests

  • Strategic Management
  • Evolutionary Approaches
  • Innovation Management
  • Sustainable Development
  • Sustainability-related Organisational Learning
  • Participatory Product Development
  • Business Dialogue
  • Cultural and Societal Change

Curriculum Vitae

Since 2007 Research fellow at the Chair of Ecological Economics at the University Oldenburg and manager of the international SÖF conference / BC 2008.
Since 05/2007 Monitoring, planing and implementation of training measures in the field of project management for Mars GmbH.
11/2005 - 04/2007 Research fellow at the Institute for Ecological Economy Research (IÖW) gGmbH, Berlin within the BMBF-Project ZUFO (future market forestry-wood) (www.zufo.de).
08/2004- 05/2007 Research fellow and PhD student within the GELENA-Project, responsible for the modules organisationa ldevelopment, participation measures and the practical trial of participatory product development. Subject of the PhD: "Strategic Change for a sustainable development: Processes, influences and practical examples" (published in Metropolis-Verlag).
2004 - 2005 Education for mediator and development of the association 'Center for Mediation Oldenburg e.V.". 03/2005 - 10/2005 2nd chairwoman of the association.
02/2001- 03/2004 Research fellow at the Chair of General Business Administration, Corporate Governance and Operational Environmental Management within the BMBF-Project "SUMMER - SUstainable Markets eMERge: Sustainable product innovation and market development by integrated competition and network strategies".
Since 2004 Mentor in the  educational web-based MBA-program "Educational management“ as well as the BA program „Business Adminstration for young executives in small and medium sized companies" at the University Oldenburg.
1995 - 2000 Studies in Business Administration at the University Münster with focus on environmental economics, human resources and organisation and commercial and labour law.

Publications

Selected publications:

  • Siebenhüner, B./Arnold, M.: Organizational Learning to Manage Sustainable Development, in: Business Strategy and the Environment, 16, 2007, S. 339–353.
  • Arnold, M.: Strategiewechsel für eine nachhaltige Entwicklung: Prozesse, Einflussfaktoren und Praxisbeispiele, 2007.
  • Hoffmann, E./Siebenhüner, B./Beschorner, T./Arnold, M./Behrens, T./Barth, V./Vogelpohl, K.: Gesellschaftliches Lernen und Nachhaltigkeit, Marburg, 2007.
  • Hoffmann, E./Siebenhüner, B./Beschorner, T./Arnold, M.: Gesellschaftliches Lernen und Nachhaltigkeit. Zur Einführung, in: Hoffmann, E./Siebenhüner, B./Beschorner, T./Arnold, M./Behrens, T./Barth, V./Vogelpohl, K. (Hrsg.): Gesellschaftliches Lernen und Nachhaltigkeit, Marburg, 2007, S. 11-24.
  • Arnold, M./Siebenhüner, B.: Organisationales Lernen für Klimaschutz und Nachhaltigkeit, in: Hoffmann, E./Siebenhüner, B./Beschorner, T./Arnold, M./Behrens, T./Barth, V./Vogelpohl, K. (Hrsg.): Gesellschaftliches Lernen und Nachhaltigkeit, Marburg, 2007, S. 149-180.
  • Arnold, M.: Nachhaltigkeitsbezogene strategische Veränderungen, in: Hoffmann, E./Siebenhü-ner, B./Beschorner, T./Arnold, M./Behrens, T./Barth, V./Vogelpohl, K. (Hrsg.): Gesellschaftliches Lernen und Nachhaltigkeit, Marburg, 2007, S. 181-212.
  • Arnold, M./Siebenhüner, B./Hoffmann, E.: INNOCOPE – ein partizipatives Produktentwick-lungsverfahren. Konzept, Erprobung und Reflexion, in: Hoffmann, E./ Siebenhüner, B./Beschorner, T./Arnold, M./Behrens, T./Barth, V./Vogelpohl, K. (Hrsg.): Gesellschaftliches Lernen und Nachhaltigkeit, Marburg, 2007, S. 247-272.
  • Arnold, M./Siebenhüner, B./Hoser, L.: Partizipative Produktentwicklung im Klimaschutz, Ökologisches Wirtschaften, 4, 2006, S. 15-18.
  • Siebenhüner, B./Arnold, M./Hoffmann, E./Behrens, T./Heerwart, S./Beschorner, T.: Organisationales Lernen und Nachhaltigkeit. Prozesse, Auswirkungen und Einflussfaktoren in sechs Unternehmensfallstudien, Marburg, 2006.
  • Siebenhüner, B./Arnold, M./Hoffmann E.: Organisationale Lernprozesse und Nachhaltigkeit - ein Analyserahmen, in: Siebenhüner, B./Arnold, M. et al (Hrsg.), Organisationales Lernen und Nachhaltigkeit. Prozesse, Auswirkungen und Einflussfaktoren in sechs Unternehmensfallstudien, Marburg, 2006, S. 27-59.
  • Beschorner, T./Arnold, M.: Nachhaltigkeit im Bedürfnisfeld Information & Kommunikation, in: Siebenhüner, B./Arnold, M. et al (Hrsg.), Organisationales Lernen und Nachhaltigkeit. Prozesse, Auswirkungen und Einflussfaktoren in sechs Unternehmensfallstudien, Marburg, 2006, S. 175-178.
  • Arnold, M.: Fallstudie Philips, in: Siebenhüner, B./Arnold, M. et al (Hrsg.), Organisationales Lernen und Nachhaltigkeit. Prozesse, Auswirkungen und Einflussfaktoren in sechs Unternehmensfallstudien, Marburg, 2006, S. 179-208.
  • Arnold, M./ Siebenhüner, B.: Bedingungsgefüge nachhaltiger Lernprozesse in Unternehmen – Zusammenschau der Fallstudien, in: Siebenhüner, B./Arnold, M. et al (Hrsg.), Organisationales Lernen und Nachhaltigkeit. Prozesse, Auswirkungen und Einflussfaktoren in sechs Unternehmensfallstudien, Marburg, 2006, S. 227-244.
  • Siebenhüner, B./Arnold, M.: Zusammenfassung und Ausblick, in: Siebenhüner, B./Arnold, M. et al (Hrsg.), Organisationales Lernen und Nachhaltigkeit. Prozesse, Auswirkungen und Einflussfaktoren in sechs Unternehmensfallstudien, Marburg, 2006, S. 245-250.
  • Arnold, M./Ankele, K. (2006): Organisationale Voraussetzungen zur Erschließung von Zukunftsmärkten, ZUFO-Arbeitsbericht, 4, Download unter www.zufo.de.
  • Arnold, M.: Nachhaltiger Wandel durch Dialogverfahren mit Kund/innen, in: uwf, 2, 2006, S. 56-62.
  • Siebenhüner, B./Arnold, M.: Organisationales Lernen zur Realisierung nachhaltiger Innovationen, in: Innovationen für eine nachhaltige Entwicklung, in: Pfriem, R. et al (Hrsg.), Innovationen für Nachhaltige Entwicklung, Wiesbaden, 2006, S. 339-359.
  • Arnold, M.: Kultur des Wandels: strategische Implikationen für die Entwicklung nachhaltiger Zukunftsmärkte, in: Fichter, K./Paech, N./Pfriem, R. (Hrsg.), Nachhaltige Zukunftsmärkte: Orientierungen für unternehmerische Innovationsprozesse im 21. Jahrhundert, Marburg, 2005, S. 285-321.
  • Arnold, M./Behrens, T./Siebenhüner, B.: Qualitative Sozialforschung im GELENA-Projekt, in: Kuckartz, U. (Hrsg.), Tagungsband zur CAQD 2005, Marburg 2005, S. 29-42. „Vom Wissen zum Handeln – Neue Wege zum nachhaltigen Konsum“ Skizze „Effizientes Strommanagement im Haushalt“ 17.
  • Arnold, M./Aulinger, A.: Methoden des strategischen Managements und Innovationsmanagements für nachhaltige Zukunftsmärkte, Oldenburg 2004, Download unter www.summer-net.de.
  • Arnold, M.: Strategische Optionen im Innovationsmanagement für ein nachhaltiges Wirtschaften aus evolutorischer Sicht, in: Klusmeyer/Meyerholt/Wengelowski (Hrsg.), Umwelt - Arbeit - Bildung, Oldenburg 2003.
  • Fichter, K./Arnold, M.: Nachhaltigkeitsinnovationen von Unternehmen, in: Linne/Schwarz (Hrsg.): Handbuch Nachhaltige Entwicklung, Opladen 2003
(Changed: 19 Jan 2024)  | 
Zum Seitananfang scrollen Scroll to the top of the page