Graduiertenkolleg Selbst-Bildungen

 

Katja Molis

Ammerländer Heerstraße 114-118
26129 Oldenburg
Building A3, Room A3 1-102
 
katja.molis(at)uni-oldenburg.de

Becoming a Curator? Forms of Subjectivation in New Curatorial Training Programmes in Germany

Abstract

In my PhD-project, I focus on the subject-form “curator” as well as on current practices of subjectivation of curators in the field of fine arts. In a praxeological perspective, I will inquire how curatorial practice is communicated and defined within new curatorial training programmes and which relationships to the self are accentuated in this process, i.e. which new and old techniques and forms of subjectivation are influential. Following Michel Foucault, I understand subjectivation as a process of a permanent interlacing between technologies of power and the self, of self-governing and governing through others. The project's goal is to show, how the subject-form “curator” and the field of curatorial practice are constituted today and how they change – furthermore, to focus on the potentially ensuing effects on the field of fine arts and the positioning of curators. more...

Main Areas of Research

  • Curatorial Practice
  • Practice- and Discourse-Theory
  • Post-Colonial and Cultural Studies
  • Media- and Popular Culture
  • Indian Cinema

Brief Vita

10/2010-09/2013

Member of the DFG Research Training Group: “Self-Making. Practices of Subjectivation in Historical and Interdisciplinary Perspective”

07/2008-05/2010  

Academic Internship at the Mathidenhöhe Institute, Darmstadt

04/2010-05/2010

Study abroad at the Musée d’Orsay in Paris; funded by the Haus der Geschichte der Bundesrepublik Deutschland Foundation in Bonn, the Musée Royal de l'Armee et d'Histoire Militaire in Brussels, the Direction des Musées de France in Paris and the Franco-German Youth Office

01/2006-04/2006

Study at the English and Foreign Languages University (EFLU) in Hyderabad, India (formerly Central Institute of English & Foreign Languages (CIEFL)), in the areas of art and culture

10/2001-11/2007 Study of Media Studies, Sciences of Art and Technologies of Media at the HBK and TU Braunschweig.
Title of the Magister Thesis: Typically Bollywood? The Discourse about Bollywood in German Quality Newspapers

Teaching

SoSe 2007 Seminar „Politik und Gesellschaft im Film“, TU Braunschweig

Papers

09/2016

„Subjektivierungsform ‚KuratorIn‘. Foucaults Moral- und Ethikkonzept als Analyse-Optik zur Untersuchung von Subjektivierungsprozessen in neuen kuratorischen Weiterbildungsprogrammen“, Workshop zur Alumni-Summer School „Kritik der Selbst-Bildung. Routine und Eigensinn in den Praktiken der Subjektivierung“ des DFG-Graduiertenkollegs „Selbst-Bildungen“, Universität Oldenburg, 14.09.2016.

09/2014

„Was machen/macht KuratorInnen? Subjektivierungsformen in neuen Programmen kuratorischer Aus- und Weiterbildung in Deutschland“, Vortrag auf dem Berichtskolloquium zur Begutachtung des DFG-Graduiertenkollegs 1608/1 
„Selbst-Bildungen – Praktiken der Subjektivierung in historischer und interdisziplinärer Perspektive“, Universität Oldenburg, 01./02.09.2014.

01/2013 

„Marketing und Projektmanagement als Teilpraktiken des Kuratierens. Historische Entwicklungslinien und aktuelle Tendenzen in kuratorischen Programmen“, Gastvortrag im Seminar "Mediating Mediation. Kuratieren als kulturelle Praxis der Bedeutungsproduktion"
(Nanne Buurman, M.A.), Institut für Kulturwissenschaften, Universität Leipzig, 25.01.2013.

01/2008

„Typisch Bollywood? Der Diskurs über Bollywood in deutschen Qualitätstageszeitungen“, Vortrag auf dem Symposium „Indiens Kinokulturen. Geschichte, Dramaturgie, Ästhetik“ an der Johannes Gutenberg-Universität Mainz, 11.-13.01.2008.

Publications

Typisch Bollywood? Der Diskurs über Bollywood in deutschen Qualitäts-Tageszeitungen, In: Masala, Newsletter Virtuelle Fachbibliothek Südasien der Universität Heidelberg, 9 Jg. (2014), Nr. 2, S. 25-35

Exotisch, unreif, kitschig? Wie ‚westliche‘ Indienbilder und Bewertungen populärer Kultur den Diskurs über Bollywood prägen, In: Susanne Marschall, Rada Bieberstein (Hg.). Indiens Kinokulturen. Geschichte – Dramaturgie – Ästhetik, Marburg 2014.

Positionen der Kunst zwischen Informel und Neuer Figuration, In: Ralf Beil. Hirsch und Hut. Die Schenkung Wella (Katalog zur Ausstellung: Hirsch und Hut. Die Schenkung Wella, 31.10.2009-7.2.2010) Darmstadt 2009.

Typisch Bollywood? Der Diskurs über Bollywood in deutschen Qualitäts-Tageszeitungen. Magisterarbeit an der HBK und TU Braunschweig 2007, Online-Publikation über die Bibliothek der Hochschule für Bildende Künste Braunschweig: http://opus.hbk-bs.de/volltexte/2008/41/.