Graduiertenkolleg Selbst-Bildungen

 

Tom Wappler

Ammerländer Heerstraße 114-118
26129 Oldenburg
Gebäude A3, Raum A3 1-108
Tel: +49 441 798-4052
tom.wappler(at)uni-oldenburg.de

PHD-PROJECT

Practices of musical intertextuality in the early 20th century

Abstract

Piano reductions, potpourris, parodies, quotes, transcriptions etc. – the forms of musical intertextuality found within Europe’s music centers of the early 20th century were numerous, as were the occasions this kind of music was written for. For example, it has been part of genre conventions, commissioned by publishers, or considered as part of the analytical study of preexisting material. Taking a closer look at the people involved in these processes and their actions, it can be discerned that intertextuality was about more than a mere transformation of musical scores. Using a methodological and theoretical framework that focuses on practices and examines specific examples, the doctoral project accounts for the dense structure of practices within a music culture in which (intertextual) music has been composed, discussed, taught, learned, performed, analyzed, acquired and distributed. As such, it takes a critical stance towards research inclined to hierarchize ‘referenced’ and ‘reworked’ pieces.

Brief Vita

2005–2007   

Study of Musicology, Psychology and Philosophy at the Martin-Luther-University Halle-Wittenberg

2007–2011   

Bachelor of Arts in Musicology, British and American Studies at the Martin-Luther-University Halle-Wittenberg

2011–2014    Master of Arts in Musicology at the Carl von Ossietzky University Oldenburg
Since 10/2014   

Research associate at the Department of Music (section cultural history of music) at the Carl von Ossietzky University Oldenburg

  • Mitorganisation des Forschungskolloquiums Kulturgeschichte der Musik an der Universität Oldenburg
Since 4/2015   

Associate Member of the DFG Research Training Group: „Self-Making. Practices of Subjectivation in Historical and Interdisciplinary Perspective”

Seit 10/2016Mitorganisation des Forschungskolloquiums Kulturgeschichte der Musik an der Universität Oldenburg

Teaching

WiSe 2014/15   

Seminar „Ich bin sehr jung in einer alten Zeit auf die Welt gekommen“ - reale und konstruierte Gegensätze bei Erik Satie

WiSe 2015/16

Aus Alt mach Neu und aus Neu mach Alt. Zitate, Parodien und Anspielungen in der Musik des 20. Jahrhunderts

SoSe 2016

Einführung in die Musikwissenschaft (mit Tutorium)

WiSe 2016/17

Akteure und Praktiken im Fokus: Was bedeutet musikkulturelles Handeln? Methoden der Musikwissenschaften

SoSe 2017

Your thesis in mind. Ideen sammeln, Methoden anwenden, Masterarbeit schreiben

WiSe 2017/18

"Sie sind bös auf mich". Der Briefwechsel zwischen Ferruccio Busoni und Arnold Schönberg

SoSe 2018Zwischen Bearbeitungswillen und Fortschrittsglauben. Musik im frühen 20.Jahrhundert

Papers

Vom Umgang mit türkischen Jodlern, Kopffüßlern und Quasselstrippen. Intertextualität und/als musikkulturelles Handeln am Beispiel Erik Satie, 7. Niedersächsischer Studientag Musikwissenschaft, 18.10.2014, Institut für Musik, Carl von Ossietzky Universität Oldenburg.

Intertextualität und/als erinnerungs- und musikkulturelles Handeln. Das Beispiel Erik Satie, 28. DVSM Symposium zum Thema „Musik und Erinnerung: Gedächtnis – Geschichte – Gegenwart“, 22.-24.01.2015, Institut für Musikwissenschaft, Goethe Universität Frankfurt am Main.

Performing intertextuality. Erik Satie’s tripartite piano pieces 1912-1917, International Conference „Intertextuality in Music since 1900“, 6.-7.03.2015, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa.

Publications

„Mit und an Intertextualität erinnern. Erik Saties musikalische Verweise in den Klavierkompositionen aus dem Jahr 1913“, in: Musik als Medium der Erinnerung. Gedächtnis - Geschichte - Gegenwart, hrsg. von Lena Nieper und Julian Schmitz, Bielefeld 2016, S. 113-133.

„Musikalische Intertextualitätspraktiken in der Wiener Oper Ende des 18. Jahrhunderts – ein praxistheoretischer Grundriss“, in: La cosa è scabrosa. Das Ereignis ‚Figaro‘ und die Opernpraxis der Mozart-Zeit, hrsg. von Carola Bebermeier und Melanie Unseld, Wien/Köln/Weimar (erscheint Anfang 2018).